5 post-corona trends – Wat blijft en wat komt terug?

Voortaan zullen we ons leven altijd in een pre- en postcoronatijdperk indelen. Wat zien we – na een jaar van lockdowns en social distancing – verschuiven op het gebied van consumeren?

Trend #1: Online verkoop blijft groeien

Zelfs de mensen die eerder nog nooit iets online hadden gekocht, moesten er noodgedwongen aan geloven. Producten waarvan je een jaar geleden dacht dat ze niet geschikt waren voor online verkoop vonden hun weg naar de consument, via de overspannen vervoerders.

Het niveau van e-commerce aankopen blijft hoog en groeit gematigd door na de lockdowns. Natuurlijk blijft de drang om fysiek te shoppen, maar dan meer als een uitje, als ontspanning. Als iets wat je doet om samen met je vrienden een leuke tijd te hebben. De hieruit voortvloeiende impulsaankopen zijn additioneel.

Voor retailers is er steeds minder plek in de winkelstraat. Doorzetters met goede inkoopkennis verplaatsen hun handel naar marktplaatsen als bol.com, Amazon of via lokale platformen zoals We Are Delft.

Trend #2: Meer focus op online zichtbaarheid

Het feit dat online het vangnet is geworden om onze economie nog enigszins draaiende te houden tijdens een of meerdere lockdowns in een pandemie, onderstreept het belang van online zichtbaar zijn. ‘Het maakte bedrijven bewust dat het hebben van een goede onlinemarketingstrategie essentieel is.

Bedrijven die zich voor de crisis vooral op fysieke zichtbaarheid richtten en de website als bijzaak zagen, zijn nu bewuster bezig met een website met professionele uitstraling die bovendien ook SEO-technisch in orde is. Er is bovendien ineens meer vraag naar kwalitatief goede teksten en zichtbaarheid door middel van blogs en/of linkbuilding.

Trend #3: Meer aandacht voor data & analytics

Bedrijven hebben hun bezoekersaantallen en omzetten óf flink zien dalen, óf flink zien stijgen. Veel van hen hebben geen idee wat ze daarmee aan moeten. Een goede data & analytics-specialist kan dat in kaart brengen voor je en identificeert kansen. Tip: neem eens contact op met René van Dijk van Pixlbar in Delft.

Trend #4: Thuisbezorgen en laten afhalen

Behalve partijen als Thuisbezorgd en leveranciers van maaltijdboxen, ging ook de (lokale) horeca ineens thuisbezorgen en laten afhalen. Op lokaal winkelplatform We Are Delft kunnen Delftse restaurants maaltijden aanbieden zonder commissies.

De adoptie van bezorging en takeaway is een blijvertje, ook als de deuren van de restaurants en hotels weer geopend worden. Het is een extra inkomstenbron waar een mooie marge op kan zitten omdat je er minder personeel voor nodig hebt.

Gastvrijheid en beleving keren eindelijk weer terug in de horeca. Door slim om te gaan met digitale middelen en goed te communiceren, zijn er volop mogelijkheden voor een persoonlijke restaurantervaring, ondanks veiligheids- en afstandsregels.

Trend #5: Meer waardering voor echte connecties

Misschien wel de allermooiste ontwikkeling die de crisis voortbracht, is dat mensen échte connecties meer zijn gaan waarderen. Corona en de bijbehorende maatregelen hebben ons doen beseffen dat we zowel qua gezondheid als economisch kwetsbaar zijn. En dat goede relaties enorm waardevol zijn.

Marketing en sales anno postcorona draait weer om die echte klantrelatie!

Conclusie

Het coronatijdperk bracht niet alleen vervelende, maar ook creatieve en waardevolle aspecten met zich mee. Het fysieke ontmoeten keert post-corona terug – zowel intern als extern – maar afspraken worden kritischer gewogen.

Online verkoop blijft groeien, maar we gaan voor de beleving nog naar de winkelstraat. Online zichtbaar zijn is belangrijker dan ooit! Net als het meten en interpreteren van data. Deze laatste 3 punten vormen de pijlers van We Are Delft. 

En de uitsmijter: we zijn sociale wezens en zijn echte relaties meer gaan waarderen. Laten we hopen dat dit het echte blijvertje is!

Oorspronkelijke bron: Emerce | Bewerking: We Are Delft

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *